Mzdy
Komplexní vedení mzdové agendy zahrnuje zpracování mezd zaměstnanců malých i velkých firem, zajištění vazeb na zdravotní pojišťovny, správu sociálního zabezpečení, finanční úřad včetně zastoupení při revizích v této oblasti.
Mzdy zpracováváme dle vašich potřeb, např. dělené na nákladová střediska, zakázky, projekty apod., tak aby výstupy plně vyhovovaly požadavkům na informační zdroj pro finanční účetnictví, vedení a řízení, statistiku, dotace, atd..
Do komplexního vedení mzdové agendy zahrnujeme i část personální práce (informace viz kapitola personalistika).
Mzdy zpracováváme na specializovaném programovém vybavení, které umožňuje naprostou variabilitu a přizpůsobení jakýmkoliv potřebám. Umožňuje postihnout jakýkoliv myslitelný model odměňování a disponuje obrovskou škálou možností výstupů dle požadavků či potřeb.
Praktické vedení mzdové agendy je založeno na evidenci docházky (případně výkonů), které je možno předat osobně, zaslat e-mailem nebo faxem, případně prostřednictví předávacího prostoru (viz kapitola personalistika).
Mzdovou agendu vedeme v různém nákladovém třídění, například na střediska, zakázky, výkony aj. dle potřeb vnitropodnikového účetnictví a sledování nákladů.
Zpracování se skládá z následujících kroků:
- výpočet mezd pracovníkům, vedení mzdových listů dle předpisů
- vyhotovení výplatních listin a výplatních lístků pracovníků
- měsíční rozbor vyplácených mezd, přehled odvedených plateb na zdravotní a sociální pojištění a záloh na dani z příjmů ze závislé činnosti
- měsíční rozbor zpracovaných mezd do výstupů pro finanční účetnictví firmy v souhrnné podobě bez uvedení jednotlivých osob a ve struktuře potřebné pro zaúčtování
- výpočet nemocenských dávek
- výpočet čtvrtletního zákonného pojištění pracovníků
- zpracování ročního přiznání daní ze závislé činnosti u zaměstnanců
- roční rozbor vyplacených mezd a přehled odvedených plateb zdravotního a sociálního pojištění za zaměstnance i firmu
- vedení dokladů pro důchodové zabezpečení pracovníků
V rámci mzdové agendy je vedena a vykazována i evidence důchodového připojištění, které může firma platit za zaměstnance, a to včetně vazby na daňovou pozici firmy i zaměstnance.
Klientům každý měsíc poskytujeme komplexní sestavy umožňující podrobné rozbory a plánování v oblasti odměňování pracovníků.
Strukturovaný přehled hrubých mezd (BRUTTO-mzdová)
podrobná skladba hrubých mezd jednotlivých pracovníků v třídění dle druhu pracovního poměru, činností, oblastí hospodářské činnosti (střediska, zakázky, projekty apod.), popř. v dalším členění dle požadavků a potřeb klienta
Strukturovaný přehled čistých mezd a doplatků (NETTO-mzdová)
podrobná struktura čistého příjmu pracovníka a doplatku mzdy spoření,pojištění,půjčky,obstávky,stravné, případně cestovné, pokud je propláceno společně se mzdou)
Výkaz měsíčního zdanění příjmů (NETTO-daně)
přehled zdanitelných příjmů pracovníků vč. superhrubých mezd, přehled záloh na daň z příjmů jednotlivých pracovníků, slev na dani a daňových zvýhodnění
Výkaz odvodů na sociální pojištění (NETTO-SP)
přehled odvodů na sociální pojištění jednotlivých pracovníků, vč. stanovení vyměřovacího základu, odvodu zaměstnance a odvodu organizace
Výkaz odvodů na zdravotní pojištění (NETTO-ZP)
přehled odvodů na zdravotní pojištění jednotlivých pracovníků, vč. stanovení vyměřovacího základu, odvodu zaměstnance a odvodu organizace, v členění dle zdravotních pojišťoven
Strukturovaný přehled čerpání mzdových prostředků za období (Rekapitulace PEI)
souhrnná sestava poskytovaná pro potřeby finančního účetnictví v případě utajení mezd ve vašem podniku, která obsahuje souhrnné částky položek zpracování mezd za podnik jako celek i za jednotlivé oblasti hospodářské činnosti (střediska, zakázky, projekty apod.)
Výplatní lístky jednotlivých zaměstnanců
Další sestavy jsou tvořeny na základě potřeb či požadavků klienta:
- jmenná sestava (řazeno dle stanoveného kriteria) výpočtu mezd do hrubé mzdy
- sestavu výpočtu nemocenských dávek
- hromadný příkaz k úhradě, který obsahuje všechny platby týkající se mezd včetně spoření zaměstnanců v podobě papírové i elektronické
- výčetku platidel – rozpis potřebných bankovek a mincí k výplatám mezd v hotovosti
Na základě zjištěné potřeby můžeme zpracovávat celou řadu dalších výstupů ze mzdové agendy jako například:
- čtvrtletní příjem - podklady pro žádost na vyplácení sociálních dávek
- roční příjem - podklad pro žádosti na vyplácení přídavků na děti
- přehled měsíční, čtvrtletní, roční o čerpání přesčasových hodin – sledování limitu přesčasové práce
- přehled o stavu čerpání dovolené
- přepočtené stavy zaměstnanců za minulé období podklad pro vypracování statistických hlášení
Součástí zpracování mzdové agendy je i zajištění nezbytných úkonů a povinností vyplývajících ze zaměstnávání osob:
- zdravotní pojištění–přihlášení, odhlášení i všechny změny u firmy i zaměstnanců, včetně předávání měsíčního hlášení
- sociální pojištění – přihlášení, odhlášení i všechny změny u firmy i zaměstnanců, včetně měsíčního hlášení
- placení daní – přihlášení, odhlášení i všechny změny u firmy, včetně ročního přehledu daně z příjmu i srážkové daně zaměstnanců
- zákonné pojištění pracovníků,
- spolupráci při likvidaci náhrad pracovních úrazů.
Zpracováváme všechny podklady a dokumenty při ukončení pracovního poměru zaměstnance tj. zápočtový list, potvrzení daně z příjmu ze závislé činnosti, evidenční list důchodového zabezpečení atd.
Přehledy (sestavy) z ročního zpracování obsahují:
- mzdové listy
- roční zúčtování daně ze závislé činnosti
- přehled dovolené vyčerpané v daném roce + nárok na příští rok
- dokument pro důchodové účely „Evidenční list důchodového pojištění“
V souvislosti s mzdovou problematikou poskytujeme konzultační a poradenskou činnost ve mzdové oblasti dle platných legislativních norem, vypracování systému odměňování včetně systému interních předpisů.
Konzultace tohoto druhu poskytujeme samostatně i bez vedení mzdové agendy. Podklady pro naši práci získáváme na základě poskytnutých informací i vlastní analýzou situace na pracovišti.
Dle našich zkušeností jsou služby tohoto typu vyhledávané zejména malými a středními firmami, které nedisponují vlastními odborníky v personální a mzdové oblasti, a přitom mají zájem mít tuto oblast své činnosti plně v souladu se všemi platnými zákonnými úpravami a vlastními potřebami.
Konzultace v oblasti personální a mzdové poskytujeme v libovolném rozsahu, od konzultací drobných dílčích problémů až po komplexní analýzu a realizaci všech nutných činností.
V této oblasti činností poskytujeme celou škálu služeb:
- z oblasti odměňování například:
- tvorba systému odměňování
- tvorba interních směrnic zahrnujících pravidla poskytování pohyblivých složek mzdy či platu
- tvorba systému zaměstnaneckých benefitů - z oblasti ekonomických analýz například:
- ekonomické rozbory v oblasti osobních nákladů
- ekonomické rozbory v oblasti struktury smluv zaměstnanců a jejich efektivita
- tvorba plánů v této oblasti
- asistence při řízení změn v oblasti lidských zdrojů - z oblasti personální, přesahující do mzdové agendy například:
- konzultace a příprava pracovních smluv, ukončení pracovních smluv,
- tvorba pracovních a organizačních řádů, tvorba popisů práce dle organizačních schémat a organizačních řádů
Vedle kompletního zpracování mzdové agendy provádíme i revize již zpracovaných mezd a odvodů, případně odborný dohled nad zpracováním, kontrolu výpočtu nemocenských dávek.
Kontrolní činnosti a odborný dohled provádíme v místě zpracování mezd. Touto naší činností poskytujeme naše znalosti a zkušenosti firmám, které si mzdy zpracovávají sami vlastními pracovníky a chtějí mít jistotu, že všechny postupy jsou v souladu s obecně platnými předpisy pro tuto oblast.
V této oblasti naší činnosti nabízíme:
- zaškolení či odborný dozor v postupu komplexního zpracování mzdové agendy
- kontrolu zpracovaných mezd (malých i velkých firem),
- kontrolu náležitostí dokladů a výstupů
- kontrolu dílčích částí mzdové agendy
- kontrolu výpočtu nemocenských dávek
- kontrolu dalších složek mzdové agendy ve vazbě na daně, účetnictví apod.